Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

TU Marknadsinsikt augusti 2015

De tryckta tidningarna bjuder på hårt motstånd hos oss konsumenter. Trots den allt mer digitala värld vi numera lever i är det fortfarande i de tryckta medierna vi väljer att ta del av nyheterna. Ovum släppte en prognos som visar att även bland de länder som ställt om sin konsumtion mest till förmån för de digitala kanalerna är intäkterna fortfarande större från den tryckta delen de närmsta fem åren.

Men vi står ju inte likgiltiga inför den digitala transformeringen. Tvärtom är de svenska mediehusen bra på att flytta sin produkt och det är här annonsörerna fortfarande väljer att visa sin information. Tar vi bort dagstidningssajterna från den digitala kakan och lägger in dem med de tryckta tidningarna ser vi att tidningshusen är den största reklamkanalen under 2014. 

Dessutom tar vi upp hur Apples nya iOS 9 och deras inbyggda adblocker kommer påverka sajter. Sociala mediers påverkan och hur vi konsumerar media beroende på vilka vi är.

pdfHämta Marknadsinsikt här.

/Tobias Hedström

Chefsanalytiker TU, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., T: 08 692 46 08, M: 073 596 51 80

 

 

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace