Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

IRM: Stark inledning på året

Instituet för reklam- och mediestatistik (IRM) publicerar ett pressmeddelande om medieinvesteringarna första kvartalet 2016. 2015 blev ett rekordår och medieinvesteringarna fortsätter att visa en stark positiv tillväxt under 2016. Omsättningen under det första kvartalet uppgår till 7,9 miljarder kronor, en ökning med drygt 4 procent jämfört med det första kvartalet 2015.

IRM - Rekordstora medieinvesteringar 2015

Institutet för reklam- och mediestatistik publicerar sin senaste kvartalsrapport som summerar utvecklingen för medieinvesteringarna under 2015. Och, efter ett urstarkt fjärde kvartal, kan IRM nu konstatera att medieinvesteringarna når ett nytt all-time-high under 2015. Omsättningen uppgick till 32,9 miljarder kronor, därmed lyckades marknaden omsätta mer än det tidigare rekordåret 2008, då omsättningen uppgick till drygt 32,8 miljarder kronor.

TS Mediefakta nylanseras

Nu kan man jämföra varumärkens alla styrkor i TS Mediefakta. Förutom informationen om printmedier finns nu även nya branschöverenskomna mått för digitala medier. Det gör det möjligt att jämföra webbstatistik, sociala medier, nyhetsbrev och event. Dessutom kan man söka med hjälp av målgruppsdata.

TUs faktasamling Svenska Mediehus/Dagstidningsmarknaden - nu i en uppdaterad version

Man väljer själv hur man vill ha tillgång till den: Som app, som pdf eller i en tryckt version. I publikationen hittar du grundläggande fakta om dagstidningsmarknaden, både i Sverige och internationellt.

Mediebyråbarometern: Landsortspressen ökar i oktober

Reklaminvesteringarna i landsortspress ökade med 3,6 procent i oktober och print totalt backade något mindre än tidigare månader, skriver Medievärlden på sin sajt med hänvisning till Mediebyråbarometern.