Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

Tobias Hedström ny Chefsanalytiker på TU!

Tobias Hedström, i dag analyschef på Institutet för reklam och mediestatistik (IRM), blir ny chefsanalytiker på TU. Han efterträder Fredrik Rogberg - som tillträder en tjänst som analyschef på Aftonbladet – och kommer att ansvara för de olika funktionerna inom TU-området Marknadsinsikt.

Svensk Displaystandard för mobilen

IAB:s task force Mobile Display har under hösten arbetat med att ta fram en svensk standard för Mobil Displayannonsering. Detta skriver IAB Sweden (Interactive Advertising Bureau) i sitt nyhetsbrev. Arbetet är klart till årsskiftet och kommer att publiceras inom kort på hemsidan.

TU Marknadsinsikt Julnummer 2013

Mediekonsumtionen digitaliseras snabbt nu. Twitters användare har fördubblats sedan förra året, mer än varannan treåring surfar och alla undersökningar visar att yngre konsumerar allt mer medier, men det är inte papperstidningar. Och tidningshusen kan vänta en ännu större konkurrens om nyhetsförmedlingen när Facebook satsar på att ersätta nyhetstidningen.

IRM: Höjda förväntningar på reklammarknaden 2014

Reklaminvesteringarna väntas fortsätta öka under slutet av 2013 och även under nästa år, skriver IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) i ett pressmeddelande. Under 2014 förväntas reklaminvesteringarna öka med 1,6 procent jämfört med 2013 och uppgå till knappt 32 miljarder kronor.

IRM: Positivt trendbrott på reklammarknaden

Efter att ha backat under fem på varandra följande kvartal, visar reklammarknaden plus under det tredje kvartalet 2013 skriver IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) i sin kvartalsrapport. Reklammarknaden ökade med 0,5 procent under det tredje kvartalet 2013. Den totala annonsomsättningen uppgick till 7 miljarder kronor.