Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

IRM: Höjda förväntningar på reklammarknaden 2014

Reklaminvesteringarna väntas fortsätta öka under slutet av 2013 och även under nästa år, skriver IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) i ett pressmeddelande. Under 2014 förväntas reklaminvesteringarna öka med 1,6 procent jämfört med 2013 och uppgå till knappt 32 miljarder kronor.

IRM: Positivt trendbrott på reklammarknaden

Efter att ha backat under fem på varandra följande kvartal, visar reklammarknaden plus under det tredje kvartalet 2013 skriver IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) i sin kvartalsrapport. Reklammarknaden ökade med 0,5 procent under det tredje kvartalet 2013. Den totala annonsomsättningen uppgick till 7 miljarder kronor.

TU:s Analysdag

Den 28 november genomför TU den femte analysdagen. Fokus ligger på hur mediehusen kan finna nya vägar framåt och vi kommer att få lyssna till både mediesäljare, mätleverantörer och annonsörer. Under dagen koras vinnaren av stipendiet Årets Medieanalytiker.

 

Nordicom: Vad händer med den svenska mediebranschen?

I rapporten Den svenska mediemarknaden 2013 görs en omfattande analys av de svenska medieföretagen, med uppgifter om ekonomiska resultat, marknadsandelar och ägarförhållanden. Rapporten är skriven av professor Staffan Sundin.

IRM: Sverige är det sjunde mest reklamtäta landet i världen

Rapporten ”The International Advertising Market” visar att Sverige är det sjunde mest reklamtäta landet i världen och har den fjärde högsta internetandelen i världen, skriver IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) i ett pressmeddelande.