Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

KIA-index i nytt samarbete för en gemensam sociodemografisk valuta på nätet

I samarbete med danska AudienceProject kommer nu KIA-index kunna klä på alla de stora och små kommersiella webbplatserna i Sverige som listas på KIA-index med ny efterlängtad personprofilsdata. Detta utöver befintlig data såsom bland annat antal besök och sidvisningar för att man skall kunna få en bättre helhetsbild.

IRM och Sveriges Annonsörer: Så mycket lägger svenska annonsörer på reklam

För första gången har svenska annonsörers reklambudgetar kartlagts på ett övergripande plan. Bakom kartläggningen står Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) samt intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Bland annat framkommer det att reklambudgeten i snitt utgör 3,3 procent, sett till företagens omsättning. Mest investerar detaljhandel och FMCG, skriver IRM i ett pressmeddelande.

Mediekompaniet lanserar ny konsumentanalys

I sitt nyhetsbrev skriver Mediekompaniet om sin nya rapport MK Rapporten Konsument som nu lanseras.

Rapporten, som är gjord av Inizio, visar vilka skillnader i beteenden man kan utläsa och vilka konsekvenser det blir för annonsörerna. Totalt har man mätt tio branscher och 86 varumärken.

IRM: Stark inledning på året

Instituet för reklam- och mediestatistik (IRM) publicerar ett pressmeddelande om medieinvesteringarna första kvartalet 2016. 2015 blev ett rekordår och medieinvesteringarna fortsätter att visa en stark positiv tillväxt under 2016. Omsättningen under det första kvartalet uppgår till 7,9 miljarder kronor, en ökning med drygt 4 procent jämfört med det första kvartalet 2015.

TU Marknadsinsikt maj 2016

Pressen fångar uppmärksamheten Den nya studien ”The battle for attention” från brittiska PwC och Newsworks anser att argumentet användningstid är för enkelt. Studien menar istället att måttet kvalitetstid, det vill säga den uppmärksamhet mediet får, ger en bättre beskrivning av den kommersiella genomslagskraften.