Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

IRM och Sveriges Annonsörer: Så mycket lägger svenska annonsörer på reklam

För första gången har svenska annonsörers reklambudgetar kartlagts på ett övergripande plan. Bakom kartläggningen står Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) samt intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Bland annat framkommer det att reklambudgeten i snitt utgör 3,3 procent, sett till företagens omsättning. Mest investerar detaljhandel och FMCG, skriver IRM i ett pressmeddelande.

Mediekompaniet lanserar ny konsumentanalys

I sitt nyhetsbrev skriver Mediekompaniet om sin nya rapport MK Rapporten Konsument som nu lanseras.

Rapporten, som är gjord av Inizio, visar vilka skillnader i beteenden man kan utläsa och vilka konsekvenser det blir för annonsörerna. Totalt har man mätt tio branscher och 86 varumärken.

IRM: Stark inledning på året

Instituet för reklam- och mediestatistik (IRM) publicerar ett pressmeddelande om medieinvesteringarna första kvartalet 2016. 2015 blev ett rekordår och medieinvesteringarna fortsätter att visa en stark positiv tillväxt under 2016. Omsättningen under det första kvartalet uppgår till 7,9 miljarder kronor, en ökning med drygt 4 procent jämfört med det första kvartalet 2015.

TU Marknadsinsikt maj 2016

Pressen fångar uppmärksamheten Den nya studien ”The battle for attention” från brittiska PwC och Newsworks anser att argumentet användningstid är för enkelt. Studien menar istället att måttet kvalitetstid, det vill säga den uppmärksamhet mediet får, ger en bättre beskrivning av den kommersiella genomslagskraften.

IRM - Rekordstora medieinvesteringar 2015

Institutet för reklam- och mediestatistik publicerar sin senaste kvartalsrapport som summerar utvecklingen för medieinvesteringarna under 2015. Och, efter ett urstarkt fjärde kvartal, kan IRM nu konstatera att medieinvesteringarna når ett nytt all-time-high under 2015. Omsättningen uppgick till 32,9 miljarder kronor, därmed lyckades marknaden omsätta mer än det tidigare rekordåret 2008, då omsättningen uppgick till drygt 32,8 miljarder kronor.