Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

IRM: Nytt all-time-high i sikte

I ett pressmeddelande skriver IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) om utvecklingen för medieinvesteringarna under det tredje kvartalet 2016. Nu redovisas utfallet och det tredje kvartalet slog förväntningarna.

IRM: Svenska reklammarknaden går mot strömmen

Nu har IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) publicerat rapporten ”The Nordic Advertising Market Jan-Jun 2016” som beskriver utvecklingen på de nordiska reklammarknaderna under det första halvåret 2016. Den svenska reklammarknaden fortsätter att gå som tåget medan resten av Norden upplever negativ eller avmattad tillväxt.

KIA-index i nytt samarbete för en gemensam sociodemografisk valuta på nätet

I samarbete med danska AudienceProject kommer nu KIA-index kunna klä på alla de stora och små kommersiella webbplatserna i Sverige som listas på KIA-index med ny efterlängtad personprofilsdata. Detta utöver befintlig data såsom bland annat antal besök och sidvisningar för att man skall kunna få en bättre helhetsbild.

IRM och Sveriges Annonsörer: Så mycket lägger svenska annonsörer på reklam

För första gången har svenska annonsörers reklambudgetar kartlagts på ett övergripande plan. Bakom kartläggningen står Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) samt intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Bland annat framkommer det att reklambudgeten i snitt utgör 3,3 procent, sett till företagens omsättning. Mest investerar detaljhandel och FMCG, skriver IRM i ett pressmeddelande.

Mediekompaniet lanserar ny konsumentanalys

I sitt nyhetsbrev skriver Mediekompaniet om sin nya rapport MK Rapporten Konsument som nu lanseras.

Rapporten, som är gjord av Inizio, visar vilka skillnader i beteenden man kan utläsa och vilka konsekvenser det blir för annonsörerna. Totalt har man mätt tio branscher och 86 varumärken.