Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

TS Mediefakta presenterar nya siffror

Idag publiceras TS-upplagorna 2015. Alla aktuella siffror, oavsett plattform, finns tillgängliga för planering och analys i TS Webbtjänst. Läs mer på TS Mediefakta.

IRM: Digitala medier ökar med 470 miljoner kr

Institutet för reklam- och mediestatistik presenterar nu utfallet för andra kvartalet 2015. Tillväxten är fortsatt svagt positiv på 0,8 procent relativt samma kvartal 2014 och investeringarna uppgår därmed till drygt 8,4 miljarder kr i årets andra kvartal.

TUs faktasamling finns nu som behändig app

Appen innehåller den viktigaste faktan om de svenska tidningshusen:

Information om tryckta upplagor, besökare till sajterna och räckvidder.
Vilka som läser tidningen, beteende och attityder.
Annonsmarknaden och reklameffekter.

Du laddar enkelt ned den från AppStore eller Google Play. Sök på ”TU tidningsmarknaden” . Eller hämta här:

Hämta för Android.

Hämta för iPhone.

En mer utförlig folder finns som tidigare att ladda ned som pdf eller beställa i tryck. Länk här.

Landsortspressens mediebyråförmedlade annonsförsäljning gick bättre än TV

Förra året minskade landsortspressen med blygsamma 0,2 procent i mediebyråförmedlad annonsförsäljning medan TV backade 3,6 procent, skriver Medievärlden.

TU Marknadsinsikt december 2014

I sista numret av Marknadsinsikt för det här året sammanställer vi fem stycken trendspaningar inför 2015. Det är Schibsted, Ericsson Consumer Lab, Kairos Future, DM-magasinet och Dagens Media som ger oss en bild av framtiden.

Underkategorier