Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

SAMARBETE MED TS

Medie- och prisuppgifterna i tidningsdatabasen ovan uppdateras i samarbete med TS Mediefakta.

TS reviderar, enligt överenskomna regelverk, svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information.

TS-Mediefakta

Landsortspressens mediebyråförmedlade annonsförsäljning gick bättre än TV

Förra året minskade landsortspressen med blygsamma 0,2 procent i mediebyråförmedlad annonsförsäljning medan TV backade 3,6 procent, skriver Medievärlden.

Mediebyråinvesteringarna minskade med 3,1 procent i december jämfört med samma period ifjol, men för helåret 2014 ökade de med 2,6 procent. Internet ökade med 25 procent och gick om print för första gången. (När de gäller de totala reklaminvesteringarna, som mäts av IRM, har internet varit störst sedan 2012)

I december ökade mediebyråinvesteringarna i landsortspressen med 3,6 procent, och året slutade på -0,2 procent. Storstadspressen tappade däremot 10,3 procent jämfört med samma period i fjol och för helåret var tappet 11,4 procent. Kvällspress tappade 23,1 procent och hade ackumulerat tapp på 17,8 procent. Men dessa siffror gäller alltså enbart papperstidningarna.

Läs hela artikeln och se tabell på Medievärldens sajt här.

 

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace