Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

TU Internetbarometer – Helår 2013

Morgonpressens digitala annonsintäkter nu över en halv miljard. Under fjärde kvartalet ökade morgontidningssajternas annonsintäkter med 21 procent jämfört med samma period förra året. Landsortspressens annonsintäkter på nätet ökade med 22 procent och storstadspressens med 21 procent.

För helåret 2013 ökade morgonpressens annonsintäkter på nätet med 10 procent. Det innebär att morgonpressens annonsintäkter uppgår till 554 miljoner för helåret 2013.

Nedan redovisas morgonpressens annonsintäkter på nätet under 2013.

- Under andra halvan av året tog morgonpressens nätintäkter fart i takt med digitaliseringen och den vändande mediemarknaden. Mer än en fjärdedel av ökningen under andra halvåret kan härledas till mobil annonsering, säger Fredrik Rogberg, Analyschef på TU.

- Morgonpressen har alltså ökat sina digitala annonsintäkter med 50 miljoner under 2013 och passerat en halv miljard, säger Fredrik Rogberg, Analyschef på TU.

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från ett sextiotal morgontidningssajter. TU Internetbarometer inbegriper sedan halvårsskiftet även intäkter från mobil annonsering, med jämförbara siffror från 2012.

Fredrik Rogberg, Analyschef, 070-957 40 32, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace