Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

TU Internetbarometer – Andra kvartalet 2014

Morgonpressens digitala intäkter +22% Under det andra kvartalet i år ökade morgonpressens digitala annonsintäkter med nära 22 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan. Det är i linje med tillväxten från det första kvartalet och en fördubbling av tillväxttakten från 2013.

 

Starkast var ökningen inom landsortspressen som ökade med nära 24 procent jämfört med motsvarande period året innan.

Totalt omsatte morgonpressens digitala annonsintäkter 176 miljoner kronor under perioden.

Morgonpressens digitala intäkte 2014Q2

 

- Dagspressens digitala annonsintäkter fortsätter växa starkt, berättar TUs chefsanalytiker Tobias Hedström. Tillväxten är starkare än ifjol men även mycket starkare än tillväxten för internetannonsringen i stort.

- Annonseringen på de mobila sajterna nära nog fördubblades under perioden, en trend som förväntas hålla i sig, förklarar Tobias Hedström.

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från ett sextiotal morgontidningssajter. TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Tobias Hedström, Chefsanalytiker, 073-596 51 80, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

 

 

 

 

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace