Dagspress.se är en tjänst från TU, mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

Medier i SverigeLiten

TU Internetbarometer – Andra kvartalet 2015

Morgonpressens digitala annonsintäkter fortsätter öka De digitala annonsintäkterna fortsatte växa under det andra kvartalet i år. Starkast ökning uppvisade storstadspressen med en tvåsiffrig ökning. Den totala morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 8,2 procent jämfört med det andra kvartalet 2014. Det är i linje med tillväxten från det första kvartalet.

Totalt omsatte online annonseringen i morgonpressen drygt 190 miljoner kronor under perioden. Ackumulerat omsatte annonseringen i de digitala kanalerna 345 miljoner kronor under det första halvåret 2015.

Morgonpressens digitala intäkte 2014Q2

- Dagspressens annonsintäkter från de mobila sajterna fortsätter som tidigare att växa starkast, berättar TUs chefsanalytiker Tobias Hedström. Tillväxten för rubrikannonsering på nätet visar också ett starkt uppsving under perioden, fortsätter han.

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna. TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Tobias Hedström, Chefsanalytiker, 073-596 51 80, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace