Morgontidningarnas intäkter från prenumerationer och tidningsköp ökade med 9 procent 2018, jämfört med föregående år. Det visar ny statistik från medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige. Tidningarnas sammanlagda intäkter ökade med 3 procent, jämfört med 2017 skriver TU i ett pressmeddelande.

– Den nya statistiken är ytterligare ett kvitto på att det finns en stark betalningsvilja för relevant och engagerande kvalitetsjournalistik. I dag står läsarna för hela 59 procent av morgontidningarnas intäkter, säger Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

TU samlar in branschstatistik om annonsintäkter samt användar- och läsarintäkter från 96 olika jämförbara morgontidningar. Statistiken visar att morgonpressens användar- och läsarintäkter med cirka 9 procent, jämfört med 2017. I och med ökningen svarade läsarna för 59 procent av morgonpressens intäkter 2018. Det är ett par procentenheter mer än under 2017

Under förra året ökade de studerade morgontidningarnas totala annons- och läsarintäkter ökade med 3 procent, relativt 2017. Den nya statistiken visar också att 85 procent av morgonpressens intäkter kommer från de tryckta kanalerna. Resten av de studerade intäkterna, det vill säga 15 procent, kommer från annonser på tidningarnas sajter och från digitala prenumerationer.

Branschstatistiken för 2018 visar också att:

  • 3 procent ökade morgonpressens intäkter med 2018, relativt föregående år
  • 88 procent av intäkterna kom från de tryckta kanalerna
  • 59 procent av intäkterna kom från läsarna, 32,6% från annonser i tryckta kanaler och 8,2% från annonser i digitala
  • 88 procent av läsarintäkterna kom från tryckta kanaler och 11,8% från digitala
  • 9 procent ökade de totala läsarintäkterna med 2018, relativt föregående år
  • 9 procent ökade de digitala läsarintäkterna med 2018, relativt föregående år

Uppgifterna är utdrag ur TU:s branschrapport ”Nyhetsekonomi 2018”.

Kontakt:

Tobias Lindberg, Analys- och opinionsansvarig

Tel: 08-692 46 08, e-post: tobias.lindberg@tu.se