Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 5,5 procent under andra kvartalet 2018, jämfört med motsvarande period i fjol. Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 23,5 procent, medan storstadspressens minskade med 10,7 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

Morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta tidningen minskade under andra kvartalet med cirka elva procent, även det jämfört med motsvarande period i fjol.

MORGONPRESSENS DIGITALA ANNONSINTÄKTER ANDRA KVARTALET 2018

Digitala annonsintäkterQ2 2018UtvecklingAckumulerat 2018Utveckling
 Mnkr%Mnkr%
Storstadspress100-10,7197-10
Landsortspress12423,521113,9
Morgonpress totalt2245,54071

(Uppdaterad 5 sept) Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående årTU:s annons- och internetbarometer görs i samarbete med organisationens medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och redovisar morgonpressens digitala annonsintäkter netto, jämförbara titlar.