Länkar
LÄNKAR. Här hittar du länkar till tidningar, tidnings- och medieorganisationer, reklamförbund och en hel del andra webbplatser.
Fakta om tidningar och medier
- Fakta om branschen – TU:s hemsida
- Medieutveckling, rapporter från Myndigheten för press, radio och tv
- IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik)
- IRM Norge
- TNS Gallup OY mätningar finska reklammarknaden
- Dansk Oplagskontrol mätningar danska reklammarknaden
- Mediefakta från Danmark – Mediavejviseren
- Mediefakta från Norge – Aviskatalogen
- TS Mediefakta AB (Tidningsstatistik)
- Dagstidningsförteckning årlig rapport från Myndigheten för radio och tv (Presstödsnämnden)med spridningsinfo och annonspris
- Dagspresskollegiet Forskningsprogram om medieanvändning med fokus på dagstidningar och dess publik
- Kungliga Biblioteket – info om svenska och utländska tidningar
- Tidnings- och tidskriftsbiblioteket
- Medieordlista från Mediekompass
- Nordicom Nordiskt kunskapscenter för medie- och kommunikationsområdet.
- .se – Stiftelsen för internetinfrastruktur. Rapporter om medieanvändning.
Tidnings- och medieorganisationer
- PO-PON (Pressombudsmannen, Pressens Opinionsnämnd)
Övriga:
- Sveriges Tidskrifter
- Medievärlden
- Mediekompass
- Danske Medier
- Tidningarnas Förbund – Finland
- Mediebedrifternas Landsforening – Norge
- World Association of Newspaper, WAN-IFRA
- NME – News Media Europe, 11 europeiska länder i en organisation
- International Newspaper Marketing Association, INMA
- The Newspaper Society – Storbritannien – regional och lokal press
- Newspaper Marketing Agency – Storbritannien – nationell press
- Bundesverband Deutscher Zeitungsverleger – Tyskland
- Newspaper Association of America
Tryck- och yttrandefrihet, offentlighetsprincipen
- WAN-Ifra Press freedom
- TU/Tryckfrihet
- Journalistförbundet/Tryckfrihet
- Utgivarna/Allmän handling
Miljö
- Pressretur – producenter i samverkan för återvinning
- Papperskretsen – återvinningskampanj
- Power of Print/Så funkar det! – Klimatpåverkan av tryckta medier
- Skogsindustrierna – branschorganisation
- Print Power – europeiskt samprojekt om den tryckta tidningen
- Two Sides – europeiskt projekt för marknadsföring av hållbar produktion och användning av tryck och papper
Övriga organisationer
- Medieföretagen– arbetsgivarorganisation
- Myndigheten för press, radio och tv – sändningstillstånd för aktörer på radio- och tv-marknaden, samt presstöd ( se nedan) till tidningar.
- Presstödsnämnden Ett självständigt beslutande organ som fördelar statens stöd till dagspressen
- Sveriges Annonsörer
- Sveriges Kommunikationsbyråer
- Sveriges Marknadsförbund
- Sveriges Mediebyråer
- Reklamombudsmannen – RO
- IAB, Interactive Advertising Bureau, intressenter inom digital marknadskommunikation
- Föreningen Svenska Marknadsundersökningsföretag, SMIF
- European Society for Opinion and Marketing Research, ESOMAR
- Grafiska Företagens Förbund
Om reklam
- Amerikanska Reklamförbundet, AAAA
- AdAge – Amerikansk reklamtidning
- AdForum – Lista på byråer, reklamfilm m.m.
- Adweek – Amerikansk nyhetstidning
- Brand republic – Internationella nyheter om annonsering, marknadsföring, media och PR.
- ICC – The International Chamber of Commerce (ICCkoder – Regler för reklam och marknadskommunikation)
- World Advertising Research Center – Betaltjänst med data från många källor.