Presentationer & publikationer
Här finns presentationer & publikationer som berör mediemarknad och medievanor. TU:s bevakning av marknaden sammanfattas i nyhetsbrevet Marknad och insikt >>
Svenskarnas medieanvändning
Mediebarometern 2021 har publicerats av Nordicom. Rapporten visar att två av tre svenskar läste dagstidning en genomsnittlig dag 2021 och att digital läsning var mest populärt.
Medieekonomi 2021
Myndigheten för press, radio och tv tar årligen fram rapporten rapporten Medieekonomi. Där förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten visar bland annat att de svenska...
Mediernas räckvidder enligt Orvesto Konsument 2020 Helår
Kantar Sifo har presenterat räckvidderna för helåret 2020 enligt ORVESTO Konsument 2020:helår. I rapporten redovisas primärt tryckta medier och deras digitala utgåvor. All information och rapporten finns på Kantar Sifo:s hemsida >>
Medieutveckling 2020 – ny rapport
Myndigheten för press, radio och tv tar årligen fram rapporten Medieutveckling. Nu finns rapporten Medieutveckling – Medieekonomi 2020 färdig. Digitala reklamplattformar dominerar, dagstidningsmarknaden har nått en ny botten och coronapandemin har orsakat en...
Mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2020:2
Kantar Sifo har presenterat räckvidderna för årets andra tertial enligt ORVESTO Konsument 2020:2. I rapporten redovisas primärt tryckta medier och deras digitala utgåvor. All information och rapporten finns på Kantar Sifo:s hemsida >>
Morgonpressens läsarintäkter ökar med 4 procent
Morgontidningarnas läsar- och användarintäkter ökar med 4 procent under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Ökningen är särskilt tydlig under årets andra kvartal och i de digitala kanalerna, visar aktuell intäktsstatistik från TU – Medier i...
Mediebarometern 2019 – dagspressen håller ställningarna
2019 års Mediebarometer visar att under 2019 läste två av tre svenskar en dagstidning en genomsnittlig dag, skriver Nordicom i ett pressmeddelande. Huvuddelen av läsningen skedde via nätet förutom i de äldre åldersgrupperna där den tryckta tidningen fortfarande...
Medieutveckling 2019 – ny rapport
Myndigheten för press, radio och tv tar årligen fram rapporten Medieutveckling. Nu finns rapporten Medieutveckling 2019 färdig. I rapporten förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi....
TU Internetbarometer Q4 2018
Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 4 procent under 2018, jämfört med föregående år. Med ökningen uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 902 miljoner kronor. Det betyder att morgonpressen sätter nytt rekord för digitala annonsintäkter under...
Medieekonomi 2018
Rapport från Myndigheten för press, radio och tv. Rapporten bygger huvudsakligen på analyser av medieföretagens bokslut för 2017 års verksamhetsår. Uppgifter om den svenska reklammarknadens utveckling kommer från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och...