Presentationer & publikationer

Här finns presentationer & publikationer som berör mediemarknad och medievanor. TU:s bevakning av marknaden sammanfattas i nyhetsbrevet Marknad och insikt >>

TU Internetbarometer Q4 2018

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 4 procent under 2018, jämfört med föregående år. Med ökningen uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 902 miljoner kronor. Det betyder att morgonpressen sätter nytt rekord för digitala annonsintäkter under...

läs mer

Medieekonomi 2018

Rapport från Myndigheten för press, radio och tv. Rapporten bygger huvudsakligen på analyser av medieföretagens bokslut för 2017 års verksamhetsår. Uppgifter om den svenska reklammarknadens utveckling kommer från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och...

läs mer

Mediebarometern 2018

Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning som belyser hur stor andel av den svenska befolkningen mellan 9 och 79 år som en genomsnittlig dag har tagit del av medier på traditionella och digitala plattformar, och visar konsumtion av alla slags medier oavsett...

läs mer

Native-rekommendation

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier ställer krav på tydlighet mot läsare och användare. Det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte, vilket måste klargöras på ett...

läs mer