Presentationer & publikationer
Här finns presentationer & publikationer som berör mediemarknad och medievanor. TU:s bevakning av marknaden sammanfattas i nyhetsbrevet Marknad och insikt >>
Mediebarometern 2018
Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning som belyser hur stor andel av den svenska befolkningen mellan 9 och 79 år som en genomsnittlig dag har tagit del av medier på traditionella och digitala plattformar, och visar konsumtion av alla slags medier oavsett...
Upplage- och räckviddsutveckling
Rapport från TS och Kantar Sifo avseende upplagor och räckvidd för åren 2008-2017. Läs rapporten här >>
Native-rekommendation
”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier ställer krav på tydlighet mot läsare och användare. Det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte, vilket måste klargöras på ett...
Handbok för dagspressannonsering
Handbok för dagspressannonsering Sveriges dagspress, med sina olika kanaler, är fortfarande en av världens starkaste och har en spridning över hela landet och med mycket hög täckning och räckvidd, både lokalt, regionalt och på riksnivå. Denna handbok är framtagen av...
Dagstidningsförteckning
Dagstidningsförteckning från Myndigheten för press, radio och tv Rapport med uppgifter om dagstidningars spridning och annonspriser. Länk till senaste rapporten här.
Tio tips du bör ha koll på inom reklamjuridiken!
Marknadsföringsrätten och reklamjuridiken kan många gånger vara svår att hitta rätt i. Det finns hur mycket skrivet som helst, men alla har inte tid att läsa. TU och Sveriges Annonsörer har därför tagit fram en enkel och kortfattad pdf-broschyr med tio huvudpunkter...
Nya etiska regler för reklam från ICC
Nya etiska regler för reklam från ICC Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation har kommit i en ny version. Det nya regelverket börjar gälla den 1 januari 2012. Nyheter är regler om beteendebaserad online annonsering (OBA) och...