Medieverktyg – Tidningsdatabasen

Vår karta och informationen under Medieverktyg är ett samarbete mellan TU – Medier i Sverige och Kantar Sifo/Mediafacts. Här visar vi grunduppgifter från Mediafacts – en analysplattform med data från Kantar Sifo, TS och comScore.

Ny spellag och nya krav på spelannonser

En ny spellag (Spellag 2018:1138) kommer att träda i kraft den 1 januari 2019. Den nya lagen förändrar den svenska spelmarknaden och spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem. En särskild punktskatt om 18 procent ska tas ut på spel och det införs ett krav...

läs mer

Medieutveckling 2018 – ny rapport

Myndigheten för press, radio och tv har utkommit med rapporten "Medieutveckling 2018: Medieekonomi". Rapporten visar bl a att den digitala reklamen svarar för mer än hälften av de samlade reklaminvesteringarna i Sverige, skriver man i pressmeddelandet. Läs...

läs mer

Svenskarna och internet – ny rapport

Svenskarna och internet är den svenska delen av World Internet Project, ett internationellt forskningsprojekt som följer internets spridning och användning runt om i världen. Materialet i rapporten baserar sig på Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och...

läs mer

Morgontidningarnas digitala annonsintäkter ökar med 5%

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 5,5 procent under andra kvartalet 2018, jämfört med motsvarande period i fjol. Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 23,5 procent, medan storstadspressens minskade med 10,7 procent. Det visar ny statistik...

läs mer

IRM: Displayannonseringen sviktar andra kvartalet

IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) har publicerat rapporten för det andra kvartalet 2018. I spåren av GDPR faller displayannonseringen på desktop och mobil med 4% i det andra kvartalet 2018 relativt samma period förra året. Att jämföras med en tillväxt om...

läs mer

Tidningsveckan 2018 – tema valet

Mediekompass, en del av TU – Medier i Sverige, är verktyget för lärare som vill använda nyheter och journalistik i undervisningen. Nu återlanserar Mediekompass den av lärare och många mediehus så omtyckta Tidningsveckan – en vecka under höstterminen då undervisningen...

läs mer

Mediebarometern 2018

Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning som belyser hur stor andel av den svenska befolkningen mellan 9 och 79 år som en genomsnittlig dag har tagit del av medier på traditionella och digitala plattformar, och visar konsumtion av alla slags medier oavsett...

läs mer

TS-upplagor 2017 publicerade

TS redovisar upplagorna för dagstidningar, tidskrifter och gratistidningar gällande kalenderåret 2017. I TS redovisning ingår digitala prenumeranter, både e-tidningsprenumeranter och även s k Plus-abonnenter. Upplagorna redovisas på TS webbplats, ts.se och i...

läs mer

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar

Pressmeddelande från TU: Morgontidningarnas digitala annonsförsäljning ökade med 5,3 procent under 2017, jämfört med 2016. Storstadspressen, det vill säga de morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, ökade under samma period sin digitala...

läs mer
Dagspress.se är en tjänst från TU – Medier i Sverige som är mediehusens branschorganisation i Sverige. TU:s medlemsföretag ger ut morgon- och kvällstidningar samt gratistidningar, driver tv- och radiostationer, webbsajter, medieutvecklingsföretag. På dagspress.se finns grundläggande information om medlemmarna i TU, statistik och instruktioner för annonsörer.