Medieverktyg – Tidningsdatabasen
Vår karta och informationen under Medieverktyg är ett samarbete mellan Tidningsutgivarna (TU) och Kantar Sifo/Mediafacts. Här visar vi grunduppgifter från Mediafacts – en analysplattform med data från Kantar Sifo, TS och comScore.

Medieekonomi 2021
Myndigheten för press, radio och tv tar årligen fram rapporten rapporten Medieekonomi. Där förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten visar bland annat att de svenska...
Nya räckviddssiffror från ORVESTO Konsument
Mediernas räckvidder enligt Orvesto Konsument för perioden 1 maj – 31 augusti är publicerad. I rapporten redovisas primärt tryckta medier och deras digitala utgåvor.
Morgonpressens annonsintäkter ökar
Morgontidningarnas annonsintäkter från webben, appar och papperstidningar ökade med cirka 12 procent under andra kvartalet i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Annonsintäkterna från...
2020 års Mediebarometer – mediekonsumtionen ökade till sju timmar per dag
Svenskarna ägnade mer tid än någonsin åt medier under 2020, sammanlagt i snitt sju timmar per person. Under det första pandemiåret ökade också nyhetskonsumtionen och betalningsviljan för både underhållningsmedier och nyhetsmedier på nätet. Det visar 2020 års...
Så gick morgonpressen under första kvartalet
Morgontidningarnas samlade annons- och konsumentintäkter minskade med 2 procent under årets tre första månader till 2,15 miljarder kronor visar ny statistik som branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, presenterar i dag. Statistiken grundar sig på uppgifter om...
Nyhetsbrevet Marknad och insikt v 17 2021
Organisationen Wan-Ifra har släppt sin årliga rapport World Press Trends, som denna gång lägger extra fokus på mediehusens konsumentintäkter. Även en aktuell rapport från American Press Institute ägnas samma ämne. Det och mer därtill i veckans TU Marknad och insikt....
Dagspress.se är en tjänst från Tidningsutgivarna (TU) som är landets ledande branschorganisation inom mediesektorn. TU:s medlemsföretag ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, har redaktionella sajter samt driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag. På dagspress.se finns grundläggande information och statistik om medlemmarna i TU samt en hel del annan information om mediebranschen.