Medieverktyg – Tidningsdatabasen

Vår karta och informationen under Medieverktyg är ett samarbete mellan TU – Medier i Sverige och Kantar Sifo/Mediafacts. Här visar vi grunduppgifter från Mediafacts – en analysplattform med data från Kantar Sifo, TS och comScore.

IRM: Stark inledning på året

IRM: Stark inledning på året Instituet för reklam- och mediestatistik (IRM) publicerar ett pressmeddelande om medieinvesteringarna första kvartalet 2016. 2015 blev ett rekordår och medieinvesteringarna fortsätter att visa en stark...

läs mer

IRM – Rekordstora medieinvesteringar 2015

IRM - Rekordstora medieinvesteringar 2015 Institutet för reklam- och mediestatistik publicerar sin senaste kvartalsrapport som summerar utvecklingen för medieinvesteringarna under 2015. Och, efter ett urstarkt fjärde kvartal, kan IRM nu konstatera att...

läs mer

TS Mediefakta nylanseras

TS Mediefakta nylanseras Nu kan man jämföra varumärkens alla styrkor i TS Mediefakta. Förutom informationen om printmedier finns nu även nya branschöverenskomna mått för digitala medier. Det gör det möjligt att...

läs mer

Nya ICC-profiler och uppdaterade PDF:er

Nya ICC-profiler och uppdaterade PDF:er Grafiska Företagen, branschorganisationen för den grafiska industrin, samarbetar med de svenska dagstidningstryckerierna och WAN-IFRA, den internationella organisationen för tidningar och publicister. Man har nu...

läs mer

TU-rekommendation om spelannonser

TU-rekommendation om spelannonser Regeringen har aviserat att man kommer att tillsätta en utredning som ska lämna förslag till en ny spelreglering. Det är ett välkommet beslut. Bort från spelmonopol och mot ett licenssystem, där...

läs mer

Betalväggar utan att tappa trafik

Betalväggar utan att tappa trafik Rapport från TU: Inte ens hälften av dagstidningssajterna upplevde ett trafiktapp vid införandet av betalväggar. De flesta upplevde i stället en ökad trafik under det närmsta året efter...

läs mer

Var tredje reklamkrona investeras i tidningshusen

Var tredje reklamkrona investeras i tidningshusen Dagstidningshusen starkast på den svenska reklammarknaden  Under 2014 fortsatte dagspressen att vara annonsörernas främsta kanal för att nå konsumenterna. Var tredje reklamkrona investerades i tidningshusen.   Det...

läs mer

Nya Normer för annonsering 1 januari 2010

Nya Normer för annonsering 1 januari 2010 Den 1 januari 2010 utkommer en ny utgåva av Normer för annonsering. De nya normerna är en sammanslagning av de bägge dokumenten Normer för annonsering och Normer för annonsering i elektroniska tjänster och produkter. Nya...

läs mer
Dagspress.se är en tjänst från TU – Medier i Sverige som är mediehusens branschorganisation i Sverige. TU:s medlemsföretag ger ut morgon- och kvällstidningar samt gratistidningar, driver tv- och radiostationer, webbsajter, medieutvecklingsföretag. På dagspress.se finns grundläggande information om medlemmarna i TU, statistik och instruktioner för annonsörer.