Medieverktyg – Tidningsdatabasen

Vår karta och informationen under Medieverktyg är ett samarbete mellan TU – Medier i Sverige och Kantar Sifo/Mediafacts. Här visar vi grunduppgifter från Mediafacts – en analysplattform med data från Kantar Sifo, TS och comScore.

Morgonpressens läsarintäkter ökar med 9 procent

Morgontidningarnas intäkter från prenumerationer och tidningsköp ökade med 9 procent 2018, jämfört med föregående år. Det visar ny statistik från medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige. Tidningarnas sammanlagda intäkter ökade med 3 procent, jämfört...

läs mer

TU Internetbarometer Q4 2018

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 4 procent under 2018, jämfört med föregående år. Med ökningen uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 902 miljoner kronor. Det betyder att morgonpressen sätter nytt rekord för digitala annonsintäkter under...

läs mer

Ny ISO-standard för den grafiska branschen

En färsk ISO-standard på miljöområdet för den grafiska branschen har tagits fram, skriver Dagens infrastruktur. Syftet är att man ska kunna göra bättre jämförelser mellan trycksaker och elektroniska medier (mobiler, surfplattor, datorer) ur en miljöaspekt, och har...

läs mer

TU Internetbarometer Q3 2018

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med drygt 43 procent under årets tredje kvartal, jämfört med motsvarande period i fjol. Det är den största tillväxt under ett enskilt kvartal som medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige noterat sedan...

läs mer

Ny spellag och nya krav på spelannonser

En ny spellag (Spellag 2018:1138) kommer att träda i kraft den 1 januari 2019. Den nya lagen förändrar den svenska spelmarknaden och spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem. En särskild punktskatt om 18 procent ska tas ut på spel och det införs ett krav...

läs mer

Medieutveckling 2018 – ny rapport

Myndigheten för press, radio och tv har utkommit med rapporten "Medieutveckling 2018: Medieekonomi". Rapporten visar bl a att den digitala reklamen svarar för mer än hälften av de samlade reklaminvesteringarna i Sverige, skriver man i pressmeddelandet. Läs...

läs mer

Dagspress.se är en tjänst från TU – Medier i Sverige som är landets ledande branschorganisation inom mediesektorn. TU:s medlemsföretag ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, har redaktionella sajter samt driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag. På dagspress.se finns grundläggande information och statistik om medlemmarna i TU samt en hel del annan information om mediebranschen.