Medieverktyg – Tidningsdatabasen

Vår karta och informationen under Medieverktyg är ett samarbete mellan Tidningsutgivarna (TU) och Kantar Sifo/Mediafacts. Här visar vi grunduppgifter från Mediafacts – en analysplattform med data från Kantar Sifo, TS och comScore.

2019 års TS-upplagor

TS-upplagorna för 2019 har släppts för den svenska dagspressen och mer om det finns att läsa här. All information finns i Kantar Sifos analysverktyg mediafacts.se och på Kantar Sifos webbplats under audit rapporter.

läs mer

Kantar Sifo förvärvar Kia-index

Kantar Sifo förvärvar den tekniska mätvalutan för internet- och mobiltrafik, KIA-index, av Sveriges Annonsörer från den 1 januari 2020. I förvärvet ingår även Poddindex, som presenterar räckviddssiffror för podcasts med 10 000 lyssnare eller fler, enligt ett...

läs mer

Digitala läsar- och användarintäkter ökar

TU mäter läsarintäkternas utveckling hos 63 morgontidningar. Och hos dessa ökar de digitala läsar- och användarintäkterna med 14 procent under första halvåret i år, jämfört med motsvarande månader 2018, skriver TU i sitt nyhetsbrev TU Marknad och insikt v. 42. Men...

läs mer

Nyheter vässar effekten

Nyhetsmedier fungerar effektivt som reklammedium både som egen kanal och i kombination med andra, skriver TU i sitt nyhetsbrev TU Marknad och insikt och refererar till en ny ekonomisk studie från Bonnier, Mediekompaniet, Schibsted, Stampen och Group M. Studien visar...

läs mer

Dagspress.se är en tjänst från Tidningsutgivarna (TU) som är landets ledande branschorganisation inom mediesektorn. TU:s medlemsföretag ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, har redaktionella sajter samt driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag. På dagspress.se finns grundläggande information och statistik om medlemmarna i TU samt en hel del annan information om mediebranschen.