Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

När 2023 lagts till handlingarna kan vi konstatera att investeringarna i morgonpressens tryckta och digitala kanaler har fallit fem kvartal i rad. En orolig omvärld och en pressad ekonomi för länder, företag och hushåll hade en negativ inverkan på såväl konsumenternas som annonsörernas köplust under året.

Morgontidningarnas samlade annonsintäkter summerade till 2 557,0 miljoner kronor, vilket är en minskning med 13 procent jämfört med helåret 2022. Den tryckta annonsaffären krympte med 16 procent till 1 700,2 miljoner kronor, medan de digitala annonsintäkterna sjönk med 8 procent till 856,9 miljoner kronor.

Då de tryckta annonsintäkterna minskade mer än de digitala, kom den digitala annonsaffärens andel av de samlade annonsintäkterna att öka från 31 procent 2022 till 34 procent 2023.

”2023 pressades annonsmarknaden av en kärv ekonomisk situation och morgonpressen drabbades hårdare än många andra mediekategorier. Sammantaget slog konjunkturen i stort sett lika hårt mot storstadspress som mot landsortspress. Men ser man isolerat på de digitala annonsintäkterna under 2023 så var tappet betydligt större hos storstadspressen, minus 12 procent, jämfört med landsortspressens minus 4 procent”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.