Medieverktyg – Tidningsdatabasen

Vår karta och informationen under Medieverktyg är ett samarbete mellan TU – Medier i Sverige och Kantar Sifo/Mediafacts. Här visar vi grunduppgifter från Mediafacts – en analysplattform med data från Kantar Sifo, TS och comScore.

TU Internetbarometer Q3 2018

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med drygt 43 procent under årets tredje kvartal, jämfört med motsvarande period i fjol. Det är den största tillväxt under ett enskilt kvartal som medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige noterat sedan...

läs mer

Ny spellag och nya krav på spelannonser

En ny spellag (Spellag 2018:1138) kommer att träda i kraft den 1 januari 2019. Den nya lagen förändrar den svenska spelmarknaden och spelmonopolet upphävs och ersätts av ett licenssystem. En särskild punktskatt om 18 procent ska tas ut på spel och det införs ett krav...

läs mer

Medieutveckling 2018 – ny rapport

Myndigheten för press, radio och tv har utkommit med rapporten "Medieutveckling 2018: Medieekonomi". Rapporten visar bl a att den digitala reklamen svarar för mer än hälften av de samlade reklaminvesteringarna i Sverige, skriver man i pressmeddelandet. Läs...

läs mer

Morgontidningarnas digitala annonsintäkter ökar med 5%

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 5,5 procent under andra kvartalet 2018, jämfört med motsvarande period i fjol. Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 23,5 procent, medan storstadspressens minskade med 10,7 procent. Det visar ny statistik...

läs mer

IRM: Displayannonseringen sviktar andra kvartalet

IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) har publicerat rapporten för det andra kvartalet 2018. I spåren av GDPR faller displayannonseringen på desktop och mobil med 4% i det andra kvartalet 2018 relativt samma period förra året. Att jämföras med en tillväxt om...

läs mer

Tidningsveckan 2018 – tema valet

Mediekompass, en del av TU – Medier i Sverige, är verktyget för lärare som vill använda nyheter och journalistik i undervisningen. Nu återlanserar Mediekompass den av lärare och många mediehus så omtyckta Tidningsveckan – en vecka under höstterminen då undervisningen...

läs mer

Dagspress.se är en tjänst från TU – Medier i Sverige som är landets ledande branschorganisation inom mediesektorn. TU:s medlemsföretag ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, har redaktionella sajter samt driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag. På dagspress.se finns grundläggande information och statistik om medlemmarna i TU samt en hel del annan information om mediebranschen.